Înscrieți compania dvs. pentru a fi prmovată pe Autogari.RO:
Ghidul cetăţeanului român în Uniunea Europeană
Ghidul cetăţeanului român în Uniunea Europeană
La data de 1 ianuarie 2007, România va deveni membru al Uniunii Europene, cu toate drepturile şi obligaţiile ce îi revin conform Tratatului de Aderare din 25 aprilie 2005. Cetăţenii români vor deveni astfel, începând cu 1 ianuarie 2007, cetăţeni ai Uniunii Europene, şi vor beneficia, pe teritoriul statelor membre ale Uniunii, de drepturile şi libertăţile conferite de tratatele de bază ale Uniunii Europene. Dreptul de liberă circulaţie şi de şedere este, pentru cetăţenii UE, una dintre cele mai importante şi mai "vizibile" realizări ale dreptului comunitar. Dreptul unui cetăţean al Uniunii de a se deplasa, din motive economice sau din alte motive, pe o perioadă scurtă, lungă sau nelimitată de timp în alte state UE, este unic în lume. Nici o altă formă de cooperare internaţională între state nu asigură, la ora actuală, un drept comparabil. Condiţiile în care cetăţenii Uniunii şi familiile lor îşi pot exercita dreptul de liberă circulaţie şi de a rezida liber pe teritoriul unui stat membru, dreptul de rezidenţă permanentă, precum şi restricţii privind dreptul de a circula liber şi de a rezida pe teritoriile statelor membre, din motive de ordine publică, securitate publică şi sânătate publică, sunt reglementate de Directiva 2004/38/CE. Dreptul de a circula liber pe teritoriul unui stat membruToţi cetăţenii Uniunii, deci şi cetăţenii români, pot ieşi de pe teritoriul unui stat membru pentru a intra pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii în baza cărţii de identitate sau a paşaportului, valabile, care atestă cetăţenia acestora (în acest moment, circulaţia pe baza cărţii de identitate nu este posibilă, pentru cetăţenii români). Membrii de familie ai cetăţenilor Uniunii, membri care nu au cetăţenia unui stat membru, pot ieşi de pe teritoriul unui stat membru pentru a călători pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii în baza unui paşaport valabil. Dar, pentru a intra pe teritoriul unui alt stat membru, membrii de familie ai unui cetăţean al Uniunii, care nu au cetăţenia unui stat membru, trebuie să aibă asupra lor fie o viză de şedere pe termen scurt, fie un permis de rezidenţă. Statele membre pot cere persoanelor care au intrat pe teritoriul lor, cu îndeplinirea condiţiilor menţionate, să îşi semnaleze prezenţa într-o perioadă de timp rezonabilă şi nediscriminatorie. Condiţiile de călătorie în străinătate pentru minorii, cetăţeni români, rămân neschimbate.Legea nr. 248/2005 prevede că minorii români pot călători în străinătate numai însoţiţi, cu acordul părinţilor ori al reprezentanţilor legali. Prin reprezentant legal se înţelege persoana desemnată, potrivit legii, să exercite drepturile şi să îndeplinească obligaţiile părinteşti faţă de minor. Poliţiştii de frontieră permit ieşirea din ţară a cetăţenilor români minori numai dacă sunt însoţiţi de o persoană fizică majoră, în următoarele cazuri:
Declaraţia celuilalt părinte nu este necesară dacă părintele însoţitor face dovada că minorul i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau că celălalt părinte a decedat. Nu este necesară declaraţia părintelui decăzut din drepturile părinteşti sau declarat dispărut, dacă însoţitorul face dovada în acest sens. Minorului care este titular al unui paşaport individual şi călătoreşte însoţit de o altă persoană fizică majoră i se permite ieşirea numai dacă persoana însoţitoare prezintă:
Pentru alte situaţii, care nu au fost cuprinse în acest material, consultaţi site-ul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, www.politiadefrontiera.ro. Dreptul de rezidenţă până la 3 luniCetăţenii Uniunii, aşadar şi cetăţenii români, au dreptul de a rămâne pe teritoriul unui alt stat membru pentru o perioadă de până la 3 luni, fără nici o condiţionare sau formalitate, alta decât aceea de a deţine o carte de identitate valabilă sau un paşaport valabil. Membrii de familie ai unui cetăţean al Uniunii care nu au cetăţenia unui stat membru, pot rezida pe teritoriul unui alt stat membru pentru o perioada de până la 3 luni numai dacă îl însoţesc pe cetăţeanul UE ai cărui membri de familie sunt. Dreptul de rezidenţă pentru mai mult de 3 luniUn cetăţean al Uniunii, deci şi un cetăţean român, poate rămâne pentru o perioadă mai mare de 3 luni pe teritoriul unui alt stat membru, dacă îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
Cetăţenilor Uniunii nu li se cere să aibă documente de rezidenţă. Totuşi, în cazul unei rezidenţe pentru o perioadă mai mare de 3 luni, statele membre pot cere ca cetăţenii unui alt stat membru al Uniunii să se înregistreze la autorităţile competente într-o perioadă care nu poate fi mai mică de 3 luni de la data intrării pe teritoriul statului pe care vor să rezideze pentru o perioadă mai mare de 3 luni. 3 Persoane fizice autorizate să desfăşoare activităţi economice, având calitatea de angajat propriu. Certificatul de înregistrare va fi eliberat în urma prezentării:
Membrii de familie ai unui cetăţean al Uniunii, care nu sunt cetăţeni ai Uniunii, trebuie să obţină un permis de rezidenţă, dacă vor să rezideze pe teritoriul unui stat membru al Uniunii pentru o perioadă mai mare de 3 luni. Termenul limită până la care poate fi depusă cererea de obţinere a unui permis de rezidenţă nu poate fi mai mic de 3 luni de la data intrării pe teritoriul pe care persoana în cauză doreşte să rezideze. Permisul de rezidenţă pentru aceste persoane va fi eliberat în maxim 6 luni de la data depunerii cererii. Pentru eliberarea permisului de rezidenţă, membrul de familie care nu este cetăţean al Uniunii trebuie să îndeplinească aceleaşi condiţii ca cele pentru eliberarea certificatului de înregistrare, cu singura deosebire că la prima condiţie poate să prezinte numai un paşaport valabil. Valabilitatea permisului de rezidenţă este de maxim 5 ani de la data eliberării, în funcţie de perioada solicitată de rezidenţă. Valabilitatea permisului de rezidenţă nu va fi afectată dacă absenţa de pe teritoriul statului pentru care s-a obţinut permis de rezidenţă se axează în următoarele limite:
Decesul unui cetăţean al Uniunii, plecarea sa din ţara gazdă, divorţul, anularea căsătoriei sau terminarea parteneriatului înregistrat nu afectează dreptul unui membru al familiei, indiferent dacă este sau nu cetăţean al unui stat membru al Uniunii, să continue să rezideze pe teritoriul statului membru în cauză, cu îndeplinirea aceloraşi condiţii solicitate unui cetăţean al Uniunii de a rezida pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii (vezi mai sus). Copiii cetăţeanului aflat într-o astfel de situaţie pot continua să rezideze pe teritoriul statului în cauză dacă sunt înregistraţi la o instituţie de învăţământ, până la completarea studiilor. Pentru fiecare caz în parte, pentru membrii familiei care nu au cetăţenia Uniunii se mai solicită îndeplinirea anumitor condiţii:
Dreptul de rezidenţă permanentăCetăţenii Uniunii obţin dreptul de rezidenţă permanentă pe teritoriul statului membru gazdă după o perioadă de 5 ani de rezidenţă legală neîntreruptă, dovedind că nu s-a luat nici o decizie de expulzare împotriva lor. Acest drept de rezidenţă nu este supus nici unei condiţii. Aceeaşi regulă se aplică şi membrilor de familie, care nu au cetăţenia Uniunii şi care au locuit cu un cetăţean al Uniunii timp de 5 ani. Dreptul de rezidenţă permanentă este pierdut în cazul unei absenţe de pe teritoriul statului membru gazdă pentru o perioadă mai mare de 2 ani. Documentele de rezidenţă permanente sunt valabile pe termen nedeterminat şi, în cazul membrilor de familie care nu au cetăţenia Uniunii, sunt reînnoite automat la fiecare 10 ani. Acestea trebuie să fie eliberate în maxim 3 luni de la data depunerii cererii. Cetăţenii pot folosi orice document general acceptat de către statul membru gazdă pentru a-şi dovedi rezidenţa continuă. Restricţii ale dreptului de liberă circulaţie şi ale dreptului de rezidenţă pe motive de politică publică, securitate publică sau sânătate publicăCetăţenilor Uniunii sau membrilor lor de familie li se poate restricţiona dreptul de liberă circulaţie şi de rezidenţă pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii numai din motive de ordine publică, securitate publică sau sânătate publică. Această decizie nu pot fi luată în niciun caz pe motive economice. Măsurile care afectează libera circulaţie şi rezidenţa trebuie să se bazeze pe conduita proprie a persoanei în cauză; condamnările penale anterioare nu justifică automat luarea acestor măsuri. Această conduită trebuie să reprezinte o ameninţare suficient de serioasă şi prezentă, care să afecteze interesele fundamentale ale statului în cauză. Simplul fapt că documentele de intrare folosite de persoana în cauză au expirat nu constituie motive de expulzare. În orice caz, înainte de luarea unei decizii de expulzare, statul membru trebuie să evalueze o serie de factori, precum perioada în care a rezidat persoana în cauză, vârsta, gradul de integrare şi situaţia familială pe teritoriul statului în cauză şi legăturile cu ţara de origine. Doar în cazuri excepţionale, pentru considerente deosebite de securitate publică, ordinele de expulzare pot privi un cetăţean al Uniunii, dacă a rezidat pe teritoriul statului în cauză timp de 10 ani sau este minor. Persoanei care face obiectul unei decizii de refuz de intrare sau de rezidenţă pe teritoriul unui stat membru trebuie să i se notifice în scris această decizie. Notificarea trebuie să cuprindă motivele care au stat la baza emiterii deciziei, precum şi instanţa competentă şi procedurile necesare pentru atacarea acestei decizii. În cazul deciziilor de restrângere a dreptului la rezidenţă, cu excepţia cazurilor urgente, subiectului unei asemenea decizii trebuie să i se acorde cel puţin o lună pentru a părăsi teritoriul statului membru în cauză. Persoanele vizate de ordinele de expulzare pot solicita să li se revizuiască situaţia după maxim 3 ani. Statutul cetăţenilor români care au depăşit anterior termenul de şedere într-un stat SchengenDacă împotriva cetăţeanului român a fost pronunţată o hotărâre judecătorească de restrângere a dreptului la libera circulaţie, această hotărâre rămâne în vigoare. Cetăţenii în cauză pot călători în străinătate, dar numai în alte state decât cele cu privire la care s-a pronunţat restrângerea dreptului la libera circulaţie. Restrângerea dreptului la libera circulaţie pentru unul dintre statele din spaţiul Schengen duce la imposibilitatea de a călători în oricare dintre acestea. Dacă nu respectă această restricţie, cetăţenii se expun aplicării unor sancţiuni mai severe, cum ar fi măsura suspendării dreptului la libera circulaţie, ceea ce înseamnă că nu va mai putea trece deloc frontiera - indiferent de statul către care doreşte să călătorească - pe o perioadă între 3 şi 5 ani. ATENŢIE! Termenul maxim de 90 de zile pe care cetăţenii români îl pot petrece într-un alt stat al Uniunii Europene fără a îndeplini formalităţi suplimentare rămâne în vigoare şi de la data de 1 ianuarie 2007. Această regulă se aplică, fără excepţii, tuturor cetăţenilor europeni! Potrivit Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, restrângerea exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate a cetăţenilor români poate fi dispusă pentru o perioadă de cel mult trei ani numai cu privire la:
Măsura se dispune de către tribunalul în a cărui rază teritorială se află domiciliul acestei persoane, iar când aceasta are domiciliul în străinătate, de către Tribunalul Bucureşti. În baza hotărârii definitive şi irevocabile a instanţei competente, prin care s-a dispus măsura, serviciul public comunitar efectuează în paşaportul simplu al persoanei menţiunile corespunzătoare referitoare la perioada şi statul/statele pentru care se aplică măsura restrângerii exercitării dreptului de a călători în străinătate. Cetăţenilor români împotriva cărora s-a dispus măsura restrângerii exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate li se poate permite ieşirea din România numai dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
Nerespectarea obligaţiei de a nu călători în statul/statele cu privire la care s-a instituit măsura restrângerii dreptului la libera circulaţie poate determina:
Titularul paşaportului simplu împotriva căruia s-a dispus măsura restrângerii exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate poate călători în statul/statele cu privire la care s-a instituit această măsură numai în situaţii excepţionale, determinate de motive obiective care necesită prezenţa acestuia în statul respectiv. În astfel de cazuri, cum ar fi, de exemplu, decesul soţului sau al unei rude de până la gradul al IV-lea inclusiv aflată în străinătate, instanţa poate decide suspendarea, pentru o perioadă limitată, a executării măsurii restrângerii exercitării dreptului la libera circulaţie. Potrivit aceluiaşi act normativ, exercitarea de către o persoană a dreptului la libera circulaţie în străinătate se suspendă numai în următoarele situaţii:
Suspendarea exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate încetează de drept la data expirării termenului pentru care s-a dispus măsura, în oricare dintre aceste situaţii. În situaţia prevăzută la litera d), măsura se dispune de către tribunalul în a cărui rază teritorială se află domiciliul acestei persoane, iar când aceasta are domiciliul în străinătate, de către Tribunalul Bucureşti, pentru o perioadă care nu poate depăşi trei ani. În situaţia în care persoana împotriva căreia se instituie măsura suspendării exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate a fost returnată în baza unui acord de readmisie din statul pentru care i-a fost restrâns dreptul la libera circulaţie în străinătate, perioada pentru care se poate suspenda acest drept poate fi majorată până la cinci ani. Pe durata suspendării exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate, cetăţeanului român i se poate refuza temporar eliberarea documentului de călătorie de către autoritatea competentă să elibereze aceste documente, iar dacă i-a fost eliberat îi poate fi retras de către autorităţile competente să pună în executare măsura. Reglementările Uniunii Europene în privinţa regimului permiselor de conducerePermisul de conducere eliberat de autorităţile române este recunoscut în oricare dintre statele Uniunii Europene. În cazul cetăţeanului român care îşi stabileşte rezidenţa într-un alt stat membru, acest permis poate fi preschimbat doar în câteva situaţii, limitate ca număr. Din 1996 (Directiva 91/439/CE), statele membre eliberează un permis de conducere după modelul comunitar de permis de conducere, în scopul de a facilita identificarea şi, în consecinţă, recunoaşterea reciprocă a permiselor eliberate de statele membre. Orice permis de conducere eliberat de către un stat membru trebuie recunoscut de celelalte state membre, chiar dacă permisul este eliberat anterior apariţiei Directivei şi nu corespunde modelului comunitar, cu condiţia să fie în termen de valablitate. În situaţia în care cetăţeanul UE titular al unui permis de conducere valabil îşi stabileşte "rezidenţa principală"4 într-un stat membru altul decât cel care a eliberat permisul, statul membru de primire poate înscrie în permis menţiunile indispensabile pentru gestionarea acestuia şi poate aplica dispoziţiile naţionale în materie de:
Statul membru de primire poate proceda, dacă este necesar, la preschimbarea permisului original. Diferite situaţii posibile
ATENŢIE! Un cetăţean european nu poate deţine mai mult de un permis de conducere eliberat de un stat membru.În unele state, trebuie să aveţi asupra dumneavoastră, pe lângă permisul de conducere, certificatul de înmatriculare al autovehiculului. Reglementările referitoare la asigurarea autovehiculelor pe teritoriul Uniunii EuropeneDe la data aderării, poliţa de asigurare auto obligatorie va fi valabilă pe întreg teritoriul Uniunii Europene, incluzând România ca stat membru, precum şi pe teritoriul Islandei, Norvegiei şi Elveţiei. Astfel, de la data aderării, proprietarii de autovehicule trebuie să plătească o singură primă pentru asigurarea obligatorie auto valabilă pe teritoriile menţionate. Cetăţeanul Uniunii Europene îşi poate asigura autovehiculul la orice societate de asigurări abilitată să emită acest tip de poliţe în orice stat membru al Uniunii Europene. În cazul producerii unui accident din vina cetăţeanului, poliţa de asigurare constituie dovada că acesta beneficiază de o asigurare obligatorie de răspundere civilă. Cetăţeanul UE trebuie doar să notifice societăţii de asigurare producerea accidentului. Victima se va adresa propriului asigurător, care va contacta Biroul naţional de asigurare a autovehiculelor; acest birou va prelua formalităţile între cele două societăţi de asigurare. În caz de accident care nu implică răspunderea cetăţeanului respectiv, acesta va fi despăgubit în conformitate cu regulile în vigoare în statul membru în care s-a produs accidentul. Aceste reguli sunt încă diferite de la un stat membru la altul, dar limitele de răspundere ale asiguratorilor în baza asigurării RCA nu vor putea fi mai mici de 100 000 de euro pentru daune materiale, respectiv 350 000 de euro/persoană în caz de vătămări corporale. Dacă accidentul a fost provocat de un autovehicul neasigurat sau care nu a putut fi identificat, cetăţeanul are dreptul, în virtutea reglementărilor comunitare, de a fi indemnizat de către Fondul de garantare din statul membru în care a avut loc accidentul, în conformitate cu regulile în vigoare în acel stat membru. Securitate rutierăÎn toate statele Uniunii Europene, portul centurii de siguranţă este obligatoriu, atât pe locurile din faţă, cât şi pe locurile din spate ale autovehiculului (dacă este prevăzut din construcţie cu această dotare), precum şi în autocare. Pentru copii, trebuie utilizat un scaun special. Nu uitaţi că se conduce pe partea stângă a drumului în Cipru, Irlanda, Malta şi Marea Britanie. Viteza pe autostradă este în general limitată la 110, 120 sau 130 km/oră, iar în localităţi la 50 sau 60 km/oră.Fiţi atenţi la indicatoarele de circulaţie pentru a cunoaşte limitele exacte şi condiţiile speciale. Folosirea telefonului mobil în timp ce vă aflaţi la volan
sporeşte considerabil riscul unui accident mortal şi este interzisă -
explicit sau implicit - în toate statele Uniunii Europene. Unele
state permit utilizarea echipamentelor În cea mai mare parte a statelor Uniunii Europene, nivelul
tolerat al alcoolemiei este de 0,5 mg/ml. În unele state, acest nivel
variază între 0,2 mg/ml şi 0,8 mg/ml (0,9 mg/ml în Cipru), în timp
ce alte state nu permit deloc şoferilor să consume alcool.
Numărul unic european pentru urgenţe: 112 Număr de urgenţă al Poliţiei de Frontieră : 959
Obiecte pierdute sau furate
Semnalaţi orice furt poliţiei locale. Pentru a afla adresa acestor instituţii, contactaţi Ministerul
Afacerilor Externe la telefon: 021/319.21.08 sau 319.21.25 sau
intraţi pe site-ul www.mae.ro.
Sfaturi utile Pentru a obţine sfaturi gratuite privind dreptul dumneavoastră
de a călători şi alte drepturi de care vă bucuraţi, telefonaţi la
serviciul EUROPA DIRECT la numărul verde
00800 6 7 8 9 10 11, indiferent de statul în care vă aflaţi. Informaţii
importante puteţi găsi şi pe site-ul Ministerului Administraţiei şi
Internelor www.mai.gov.ro. Sursa: MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR |